Popularne alergeny pokarmowe

Alergeny pokarmowe jak sama nazwa wskazuje to alergeny, które dostają się do naszego organizmu razem ze spożywanym pokarmem. W zależności na rodzaj uczulenia mogą one powodować zarówno lekkie objawy, jak i bardzo silne. Poniżej przedstawiamy wam zestawienie najpopularniejszych alergenów pokarmowych, na które warto zwrócić uwagę wybierając dany produkt.

Jaja

Owoalbumina, owomukoid i owotransferyna – to właśnie te trzy białka występujące w jajach kurzych wywołują najczęściej alergię. Objawami uczulenia na jajka mogą być między innymi stany zapalne jamy ustnej, pokrzywka, wymioty, biegunka, a nawet zapalenie spojówek. Alergia na jajka częściej dotyka dzieci. Jedynym sposobem na walkę z alergią jest dieta eliminacyjna, czyli spożywanie produktów, które nie zawierają jaj. Jest to jednak dosyć trudne, ponieważ jajka znajdziemy w większości popularnych produktów takich jak pierogi, makarony, ciasta, czy pasztety.

Owoce i warzywa

Jabłka, truskawki, banany, kiwi oraz cytrusy – to właśnie one najczęściej powodują alergie pokarmowe jeżeli chodzi o owoce. Biorąc pod uwagę warzywa na pewno warto zwrócić uwagę na seler, marchew, pomidory, ziemniaki, cebulę, szczypior, por i czosnek. Leczenie alergii na warzywa i owoce opiera się o dietę eliminacyjną. Po prostu musimy unikać owoców oraz warzyw, które wywołują u nas uczulenie.

Owoce morza i ryby

Alergia na ryby dotyczy zarówno dorosłych jak i dzieci, natomiast uczulenie na skorupiaki bardziej powszechne jest u osób dorosłych.

Rośliny strączkowe

Jeżeli chodzi o rośliny strączkowe to najczęściej uczulają orzeszki ziemne oraz soja. Alergia na orzeszki ziemne wykryta w dzieciństwie zazwyczaj utrzymuje się do końca życia i trzeba dokładnie sprawdzać składy produktów, ponieważ bardzo często do wystąpienia objawów wystarczą ich śladowe ilości, którymi może być zanieczyszczony produkt, lub np. resztki przeniesione na naczyniach. Za alergię na soję odpowiadają głównie białka zapasowe występujące w jej nasionach.

Orzechy

Orzechy brazylijskie, laskowe, włoskie, pini – to właśnie te rodzaje orzechów zaliczamy do grupy mogącej wywoływać alergie pokarmowe. Wykryta w dzieciństwie alergia na orzechy powoduje nadwrażliwość na nie do końca życia. Niektóre alergeny zawarte w orzechach mogą zanikać po ich ugotowaniu, natomiast prażenie orzechów może wywoływać powstawanie nowych. Nawet jeżeli nie jesteście uczuleni na orzechy warto je namoczyć, dzięki czemu pozbędziecie się zawartego w nich kwasu fitowego.

Zboża

Zboża posiadające białko zapasowe nasion są bardzo często występującym alergenem. Takim białkiem zapasowym jest między innymi gluten, którego muszą unikać osoby chore na celiakię i nie tylko. Również inne białka chroniące roślinę przed różnymi atakami bakterii i pleśni mogą okazać się silnym alergenem. W naszym kraju najczęściej uczula pszenica.

Mleko

Alergia na mleko krowie jest jedną z najcięższych pod względem eliminacji z diety, bowiem mleko wykorzystywane jest w wielu produktach. Mleko znajduje się w składzie wielu wędlin, pieczywa, a nawet płatków śniadaniowych. Z powodzeniem można je zastąpić mlekiem kokosowym, napojem sojowym, ryżowym, czy migdałowym.

Sezam

Jeżeli masz alergię na nasiona sezamu musisz pożegnać się z chałwą, hummusem, tahini oraz pieczywem, które często jest nim posypywane. Z sezamu powstaje także olej, który też trzeba wyeliminować z diety. Objawami uczulenia na sezam mogą być bóle brzucha, mdłości, nudności, obrzęk twarzy i gardła oraz pokrzywka.